Kompetence: Formidling
Produktion af poster
Videregivelse af viden i kort og præcis oversigtsform.
8.4 Vækstforsøg med mikroorganismer
Elevdesignet eksperiment med mikroorganismers vækst ved forskellige temperaturer
4.7 Geotermisk energi
Kan vi bruge geotermisk fjernvarme til gymnasiet?
4.6 Artikellæsning
Hvordan redegør man?
4.5 Solceller på gymnasiets tag
Hvor meget af gymnasiets energiforbrug kan dækkes af energi fra solceller?
4.4 solcelleenergi
Hvordan udnytter vi solens energi?
4.3 Drivhuseffekten
Hvordan fungerer drivhuseffekten og hvad er varmestråling?
4.1 Solens energi
Solens energilagring på jorden
8,5 Artikellæsning
Hvad vil det sige at redegøre?
4.2 Planlæg en info-kampagne eller din studietur
Eleverne skal planlægge en info-kampagne om jordskælv eller tsunamier- eller de skal planlægge en studietur for deres klasse til et jordskælvsudsat land
4.1 Hvad skal din viden bruges til?
Eleverne skal overveje: “Hvordan vil du hjælpe andre med at overleve et jordskælv eller en tsunami?”
2.5 Genopfriskning og aktivering af fagord og forforståelse
Genopfriskning af fagord og fagbegreber vha. billedcollagen fra introduktionsøvelsen
1.3 Brug af fagord i nyhedsmedier om jordskælv og tsunamier
Eleverne skal undersøge hvilke ord der bruges af nyhedsmedier, når de rapporterer om jordskælv og tsunamier.
1.2 Ord og fagord om jordskælv og tsunamier på Sociale Medier
Hvilke ord bliver der brugt på sociale medier, når der lægges billeder og videoer op om jordskælv og tsunamier
6.2 Biologiposter – Din sunde klimavenlige ret
Du skal lave en poster, der giver dig et klart overblik over alle de aktiviteter, du har lavet indtil nu i biologidelen, og viser, hvordan aktiviteterne hænger sammen med det overordnede emne ‘Bæredygtig mad’.
4.4 Hvad er dit klimaaftryk?
Du skal beregne dit klimaaftryk med en klimaberegner
4.3 Madproduktion – Karsefrø og vækstbetingelser 2×90 min
Du skal dyrke karse
4.2 Hvorfor er rødt kød dårligt for miljøet?
Du skal se en kort video
4.1 Er din og gruppens aftensmad klimavenlig?
I skal beregne, om jeres aftensmad er klimavenlig
3.5 Blodsukkerbalancespil
Gruppen skal tegne en graf over blodsukker
3.4 Hvad ved du om sukkersyge?
Multiple choice om blodsukker
3.3 Blodsukkermåling på 4 testpersoner
I skal måle blodsukker og lave spil
3.2 Tegn fordøjelseskanalen
Du skal tegne fordøjelseskanalen og polysakkaridernes nedbrydning
3.1 Energifordeling i din McDonalds menu
Du skal beregne energifordeling i en McDonalds Menu
2.5 Tegn et Fedtstof
Tegn fedtstoffer
2.4 Byg et protein med din makker
Byg proteiner med piberenser og perler
2.2 Løb og beskriv et karbohydrat
Lær at tegne og beskrive karbohydrater
16. Carbonkredsløbet med kemiske formler – afslutning
I har lært om kemiske reaktioner, der frigiver CO2 fanger CO2 og power to X reaktioner. Nu skal I finde ud af, hvor disse reaktioner sker i carbonkredsløbet.
6.2 Produktion af poster
Videregivelse af viden i kort og præcis oversigtsform
6.3 Er du klar til NV-eksamen?
Test din viden om forløbet i klimaspillet
4.2 Energiformer og energiomdannelser
Puslespil med energiomdannelser
3.1 Klimaaftryk og klimaneutralitet
Opsamling på hjemmeopgave og begrebsafklaring
6.1 Anbefalinger til et bedre madforbrug
Lav en kort tekst eller en poster, der kan gøre, at andre får et bedre madforbrug.
4.1 Fødevarers klimabelastning
Beregninger på klimabelastningen af indholdet i dit køleskab.
1.6 Portfolio
Opsamling på dagens arbejde
1.5 Dilemmaøvelse
Hvem bærer ansvaret for en bæredygtig udvikling?
5.7 Diskussion af fremtidens fødevarer ift. CO2-udledning
Hvordan kan man reducere udledningen af CO2 i forbindelse med madproduktion – gennem foder eller ændrede vaner hos forbrugerne?
5.6 Tang og CO2
Diskussion af tangs evne og muligheder for at optage CO2 fra atmosfæren.
5.2 Tang som fødevareløsning
Gruppearbejde om tangs løsning på forskellige problemstillinger.
2.1 Gæt et makronæringsstof
Du skal diskutere hvilke næringsstoffer der er i en madvare
5.1 Hvad spiser man i andre lande?
Diskussion af alternative fødevarer.
1.1 Hvad er vigtigst for dig?
Aktivitet om forventninger til undervisning i naturvidenskab i gymnasiet
8,3 Hvordan virker et biogasanlæg?
Tegn og forklar
8,1 Energi ud af bioaffald
Øvelse og diskussion om brug af bioaffald
2.3 Energisystemet lige nu
Oversigt over produktion af elektricitet i Danmark lige nu
2.2 Vedvarende energikilder 2
Skab overblik over de vedvarende energikilder
2.1 Vedvarende energikilder 1
Opsamling på hjemmeopgave
1.4 Smag på klimavenlig mad
I skal smage på klimavenlig mad
2.6. Blandbarhed af stoffer
Eksperiment om blandbarhed af stoffer
4.3 Opgaver om energi
Kemisk-, termisk- og elektrisk energi
3.10 Læsning+opgave – 2 artikler om håndtering af fødevarer i køkkenet.
Læs en tekst og forklar den for en makker
3.7 Læsning om bakterier læs og del
Læsning i par
1.2 Hvorfor ønsker vores hjerne kød/umami?
Du skal se en video
4,3 Hvordan skal vi plante? (del 1/2)
Elevdesignet eksperiment med vækst af karse
1.1 Hvordan smager vi på mad?
Du skal lære om sanser og smage på mad
4,2 Hvordan virker planter
Forsøg med spinatblade – fotosyntese og respiration
2.7 Tsumaniundersøgelse i en tagrende
En tsunami opstår når en dybvandsbølge nærmer sig stranden. I dette forsøg skal I undersøge sammenhængen mellem bølgehastighed og vanddybde.
4.0 Bæredygtighedsbegrebet
Samspillet mellem økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed.
1.5 Liste over mad det sidste døgn
En kort skriveøvelse, der giver overblik over det mad, du har spist det sidste døgn.
1.4 Hvorfor skal man overhovedet spise?
Refleksion over hvad kroppen bruger mad til.
1.3 Hvad ved du om madproduktion og forurening?
Lav en ordsky om madproduktion.
3.2 Øvelse: Research to og to om befolkningstæthed
Research i par om befolkningstæthed
4.8 Hvad kræves for at producere 1 kg oksekød?
Læs artikel og diskutér kødproduktionens konsekvenser for miljøet.
1.2 Hvad tænker du på, når du hører ordet mad?
Du skal skrive associationer til ordet mad