Kompetence: Kvantitativ undersøgelse
2.9 S-og P-bølgehastigheder i en slinky
Forsøg hvor eleverne undersøger hastigheder af s- og p-bøjer igennem lange fjedre (slinkys).
8,4 Vækstforsøg med mikroorganismer
8.4 Vækstforsøg med mikroorganismer
Elevdesignet eksperiment med mikroorganismers vækst ved forskellige temperaturer
4.5 Solceller på gymnasiets tag
Hvor meget af gymnasiets energiforbrug kan dækkes af energi fra solceller?
4.2 Albedoforsøg
Feltarbejde
8,6 Beregninger af biogasproduktion
Efterbehandling og beregninger af biogasproduktionen
3.6 Hvor rent er mit vand?
Eleverne smager sig frem til om de kan bestemme hvor rent vand er? Der undersøges desuden uden om alle elever kan smage det samme?
3.5 Hvor ren er min sprit?
Eleverne undersøger deres eget fremstillede sprit ved pyknometri
3.2. Forbrændingsreaktioner
Eksperiment om ilts betydning for forbrændingsreaktioner
3.3. Brænd en peanut
Eksperiment om bestemmelse af brændværdi for en fødevare
4.4 Hvad er dit klimaaftryk?
Du skal beregne dit klimaaftryk med en klimaberegner
4.3 Madproduktion – Karsefrø og vækstbetingelser 2×90 min
Du skal dyrke karse
4.1.1 Hjemmeopgave til ‘Er din aftensmad klimavenlig´?
Vej din aftensmad i gram
4.1 Er din og gruppens aftensmad klimavenlig?
I skal beregne, om jeres aftensmad er klimavenlig
3.3 Blodsukkermåling på 4 testpersoner
I skal måle blodsukker og lave spil
3.1 Energifordeling i din McDonalds menu
Du skal beregne energifordeling i en McDonalds Menu
12. Elektrolyse forsøg
En Power to X reaktion: Hvor vand spaltes til hydrogen og oxygen ved hjælp af en elektrisk strøm
2.15. Umættet fedt i planteolier
Eksperiment hvor to forskellige olier undersøges for, hvor umættede de er i forhold til hinanden
2.14. Fedt i chips
Eksperiment om at måle mængden af fedt i chips
2.8 s- og p-bølger igennem elevkæder
Klasseøvelse hvor eleverne selv prøver at lave s- og p-bølger igennem rækker af elever og efterprøver, om p-bølger er hurtigere end s-bølger
5.2 Genanvendelse af varmeenergi i sten
Hvor stort et varmelager af sten skal der til for at dække gymnasiets varmeforbrug?
5.1 Energilagring i sten
Video og spørgsmål om lagring af overskudsenergi
4.6 Eksperiment med solceller
Design eksperimentel undersøgelse af solintensiteten som rammer en solcelle
4.5 Afbrænding af gas
Eksperiment med afbrænding af biogas
4.4 Solcellers energiproduktion
Feltarbejde om Solen og solcellers energiproduktion målt med håndpyranometer
4.1 Gymnasiets energiforbrug
Specifikation for gymnasiets forbrug af el, vand og varme
2.12. Undersøgelse af fedtstoffer i din mad
Kig på varedeklarationer for fedt
4.5 Madspild og biogas
Regneøvelse om det mad, der smides ud, kan dække Danmarks behov for biogas.
4.4 Hvor meget energi bruger en ko?
Beregninger på, hvor mange mennesker, der kan leve af den mad, en ko spiser.
4.3 Kulafbrænding og CO2-udledning
4.2 Forsøg med drivhuseffekt og CO2
Forsøg, der viser, hvordan temperaturen påvirkes af en øget koncentration af CO2.
4.1 Fødevarers klimabelastning
Beregninger på klimabelastningen af indholdet i dit køleskab.
3.3 Trappeløb
Forsøg med trappeløb, beregning af elevs effekt og energiforbrug.
3.2 Afbrænding af en peanut
Opvarm vand ved at brænde en peanut. Lav beregninger på energi og nyttevirkning.
2.4 Sammensæt en dagsmenu
Sammensæt en menu, der giver korrekt energimængde på en dag.
2.3 Energi i fødevarer
Her skal I se på fordelingen af energigivende næringsstoffer.
5.4 Smag på tang
Øvelse med smagning på tang og diskussion af tang som fremtidens fødevare.
8. Forbrændingsreaktioner
Første delforsøg: At observere nogle forbrændingsreaktioners flamme dannes sod eller ej?
Andet delforsøg: Masseændring ved afbrænding af et fyrfadslys.
4.14 Jord og carbonkredsløbet
Gravning af hul og diskussion af jords rolle i carbonkredsløbet.
4.13 Regnskovsfældning og Google Earth
Kortøvelse med fældning af regnskov og carbonkredsløbet.
8,2 Forsøg med biogasproduktion
Lav jeres eget biogas
2.3 Energisystemet lige nu
Oversigt over produktion af elektricitet i Danmark lige nu
4.10 Feltarbejde med palmeolie
Undersøgelse af produkter med palmeolie i det lokale supermarked.
4.6 Hvor meget vand bruger du?
Lav beregning af dit personlige vandforbrug.
4.5 Vandforbrug og fødevareproduktion
Hvor meget vand bruges der til at producere den mad, der findes i dit køleskab?
2.6. Blandbarhed af stoffer
Eksperiment om blandbarhed af stoffer
3.12 Forsøg: Hvordan kan man få mad til at holde sig uden et køleskab?
Forsøg, hvor du skal få fødevarer til at holde sig længst muligt ved hjælp af syltning
4.4 Transport af fødevarer
Hvor meget CO2 udledes der ved transport af fødevarerne i dit køleskab?
3.2 Undersøg rystelser vha. mobiltelefonen
Kan man måle med en mobiltelefon, hvor kraftige rystelser der kan laves i en bordplade?
4,4 Hvordan skal vi plante? (del 2/2)
Elevdesignet eksperiment med vækst af karse
3.5 Forsøg – Hvordan påvirkes grøntsager af saltvand
I dette forsøg skal du undersøge, hvordan grøntsager ændrer sig i saltvand og ferskvand
3.4 Forsøg – kan planter modstå saltvand fra en tsunami
Forsøg der handler om, hvordan saltvand påvirker karseplanter.
4,3 Hvordan skal vi plante? (del 1/2)
Elevdesignet eksperiment med vækst af karse
3.8 Forsøg: Sikring mod jordskælv med fleksible fundamenter
Eksperiment om, hvorvidt bevægelige fundamenter kan bruges som jordskælvssikring
4,2 Hvordan virker planter
Forsøg med spinatblade – fotosyntese og respiration
2.7 Tsumaniundersøgelse i en tagrende
En tsunami opstår når en dybvandsbølge nærmer sig stranden. I dette forsøg skal I undersøge sammenhængen mellem bølgehastighed og vanddybde.
1.3 Hvad ved du om madproduktion og forurening?
Lav en ordsky om madproduktion.
2.9 Undersøgelse: Tsunamivarsling i Det Indiske Ocean
Beregning af, hvornår forskellige lande blev ramt af tsunamien i 2004