Byg forløb
Sådan bygger du et forløb
De lærere som skal undervise i en NV-klasse, sætter sig sammen og udvælger det eller de emner, som de ønsker at klassen skal arbejde med, samt de fag som indgår i samarbejdet. Hvert emne er formuleret som et overordnet hovedspørgsmål, som eleverne skal arbejde med at besvare gennem en række underspørgsmål, der går igen på tværs af naturfagligheder.
Den samlede materialeoversigt kommer herefter frem, kategoriseret efter fag, med alle de aktiviteter som projektet tilbyder til emnet.
Nu sætter lærerne så + ved de aktiviteter, som de gerne vil sammensætte deres forløb af. Hvis lærerne vælger de obligatoriske aktiviteter, sikres det at man opfylder NV-læreplanen, og de kompetencer, som er beskrevet heri. Man kan sagtens opfylde kravene på andre måder, men så skal man selv være opmærksom på kompetencerne via oversigten.
Der findes en række fælles naturfaglige (intro)aktiviteter, som enhver faglærer kan undervise i, og som derfor kun skal afkrydses én gang pr. forløb.
Når alle aktiviteter i forløbet er valgt, fremgår det, hvor mange timer hvert fag kan forvente at bruge på forløbet, og der genereres en oversigt over det samlede materialevalg med links, som man kan videreformidle til eleverne.